Global Citizens in 5 vwo
De leerlingen in 5 vwo die opgaan voor het (extra) diploma Global Citizen Senior gaan binnenkort aan het werk met leerlingen uit Sevilla. Begin februari komen de Spanjaarden naar het Blaise Pascal College. In april gaan onze leerlingen naar Sevilla. Wat gaan ze met elkaar doen?
De leerlingen gaan met de Spanjaarden een onderzoek doen. Onze leerlingen hebben de afgelopen weken een onderzoeksopzet opgesteld, dat zij samen met de Spaanse leerlingen gaan uitvoeren. Zo ontwikkelen de leerlingen samen de internationale competenties die verbonden zijn aan een Global Citizen School: communiceren, onderzoeken en ondernemen.
Dat de leerlingen van onze school meedoen met een uitwisseling is niet nieuw. Uitwisselen met leerlingen in het buitenland doen we op het Blaise Pascal College al heel lang. Dat ze nu met elkaar een gezamenlijk onderzoek gaan doen dat moet leiden tot een onderzoeksverslag, tot een gezamenlijk eindproduct, is wel nieuw.
Het zal vermoedelijk niet altijd van een leien dakje gaan: onze leerlingen gaan wellicht te maken krijgen met andere verwachtingen die de Spaanse leerlingen hebben, een andere zienswijze en een andere manier om een onderzoek vorm te geven. Juist door het samenwerken en samen aan het werk gaan, zullen de leerlingen ervaringen opdoen die hen een grote voorsprong geven en hen tot ervaren Global Citizens zal kunnen maken. De leerlingen zullen met elkaar op zoek moeten gaan naar wat hen verbindt en niet naar wat hen scheidt.
Wat gaan de leerlingen met elkaar zoal onderzoeken? De vraagstelling en onderzoeksopzet hebben ze geheel zelf ontworpen. Het gaat steeds om een onderwerp waarbij de Nederlandse invalshoek met de Spaanse wordt vergeleken. De gastgezinnen zullen mogelijk als een belangrijke informatiebron voor het onderzoek gaan dienen. Onderwerpen waarvoor de leerlingen hebben gekozen, staan vaak in verband met voeding en voedsel. Voorbeelden van onderzoeksvragen die de leerlingen per gecombineerd Zaans en Sevillaans tweetal gaan uitwerken, zijn:
- Wat doet Nederland en wat doet Spanje tegen voedselverspilling en hoe kan voedselverspilling worden tegengegaan?
- Waar staat een bekend biologisch keurmerk in Nederland voor? En wat zijn de verschillen en overeenkomsten met een keurmerk in Spanje?
- Wat is het aanbod van een veganistisch dieet in een Spaanse supermarkt en hoe zit dit in Nederland?
Maar ook:
- Hoe zit het met (traditionele) gendergelijkheid en -ongelijkheid in Spanje en Nederland?